prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld
hoofdredacteur

Arnoud-Jan Bijsterveld (1962) studeerde middeleeuwse geschiedenis in Nijmegen en aan de Universiteit van Amsterdam (1987) en promoveerde in 1993 aan de Vrije Universiteit. Sinds 1999 is hij bijzonder hoogleraar Cultuur in Brabant aan Tilburg University. Hij is onder meer redactievoorzitter van de Bijdragen tot de geschiedenis van het Zuiden van Nederland en van de Maaslandse Monografieën. In 2020 verscheen van zijn hand Ons huis. Op zoek naar een Joodse familie uit Tilburg.

Jan Brouwers MA
redactiesecretaris / coördinator

Jan Brouwers studeerde geschiedenis aan de KU Nijmegen. Hij schreef diverse boeken over lokale geschiedenis, stelde tentoonstellingen samen en werkte mee aan het tv-programma De Wandeling van Omroep Brabant. Hij is werkzaam als journalist, historisch onderzoeker en redacteur. Voor de stichting ZHC werkt hij als projectcoördinator en redactiesecretaris.

drs. Lauran Toorians
redactielid

Lauran Toorians studeerde geschiedenis is Leiden met bijvakken in de vergelijkende taalwetenschappen en de archeologie van precolumbiaans Amerika. Hij werkt als freelance historicus, publicist en tekstredacteur en is lid van de redacties van het Noordbrabants Historisch Jaarboek, Tijdschrift voor Waterstaatsgeschiedenis en Brabant Cultureel.

drs. Corien Ligtenberg
redactielid

Corien Ligtenberg studeerde Kunst- en Architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar afstudeerscriptie Groningen 1850-1900, een veranderend stadsbeeld, die ze schreef met medestudent Caroline Smook, verscheen als boek bij uitgeverij REGIO PRoject. Ze werkt freelance als redacteur en journalist/tekstschrijver voor tijdschriften, vakbladen en andere opdrachtgevers in de culturele sector. Is redacteur bij uitgeverij Zuidelijk Historisch Contact en digitaal tijdschrift Brabant Cultureel. Begon haar loopbaan als journalist bij Dagblad van het Noorden in Groningen (toen nog Nieuwsblad van het Noorden) en werkte bij literaire uitgeverij De Geus/World Editions in Breda.

drs. Jeroen Ketelaars
redactielid

Jeroen Ketelaars (1977) is werkzaam als freelance journalist/redacteur/onderzoeker en is aan Tilburg University onderwijscoördinator voor de internationale masteropleidingen van de rechtenfaculteit. Als journalist werkte hij voor onder meer het Brabants Dagblad (waarvoor hij dertien jaar lang de wekelijkse historische fotorubriek WeerZien verzorgde) en De Telegraaf. Hij is (mede)auteur van verschillende boeken, waaronder Deze jongen. Gerard van Maasakkers totnogtoe, Noorderligt. Podium van het zuiden 1984-1998, Helpen met hoofd en hart. Fragmenten uit het recente verleden van de Parochiële Charitas Instelling in Oisterwijk, Veertien tuinen, vier seizoenen. Leven met de natuur op de Tilburgse volkstuinen, In Tilburgs bezit. Historische objecten uit de collectie van de gemeente Tilburg en De historische canon van Tilburg in vijftig verhalen. Van 2006-2018 was hij redacteur van Tilburg. Tijdschrift voor geschiedenis, monumenten en cultuur en bestuurslid van de Stichting tot Behoud van Tilburgs Cultuurgoed. Ketelaars studeerde Engels aan Fontys Hogescholen Tilburg, Amerikanistiek aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en Rechtsgeleerdheid (LLB) aan Tilburg University.