Wat was de betekenis van sport voor Tilburgers en de Tilburgse samenleving tijdens de ontwikkeling tot moderne industriestad? Voormalig gymnastiekleraar en docent sportmarketing Thijs Kemmeren zocht het uit en schreef er een boek over: Tilburg sport (1840-1940). Identiteit, diversiteit en distinctie. Op vrijdag 18 oktober 2024 promoveerde hij aan Tilburg University op het onderzoek naar sportbeoefening in de stad.

Voor Kemmeren is sport een sociaal-cultureel verschijnsel, het zijn activiteiten met maatschappelijke betekenis. In het boek volgt hij Tilburgse sporters, sportverenigingen, -faciliteiten en -evenementen uit het verleden van handboogschieten en wielrennen tot voetbal, gymnastiek, korfbal en hockey. Hij beschrijft hoe sport sociale onderscheiden kon bevestigen of juist tot sociale samenhang en een gevoel van gezamenlijkheid kon leiden, hoe de sport die iemand beoefende, uitdrukking kon zijn van identiteit en standsverschil, hoe spanningen in de samenleving ontlading vonden op het sportveld tijdens derby’s, hoe nieuwkomers vernieuwing brachten in de sport, hoe belangrijk kampioenschappen en sporters waren voor de stedelijke samenleving. Sportgeschiedenis biedt zo ook meer zicht op maatschappelijke veranderingen in de stad.

Het boek is verkrijgbaar via PicturesPublishers.