Vlak voor Kerst, op 16 december 2022, presenteerden we de nieuwe editie van het Noordbrabants Historisch Jaarboek. In de Waalse Kerk in Breda kwamen belangstellenden in Brabantse geschiedenis samen om het nieuwe jaarboek te bewonderen, te luisteren naar de inleidende sprekers en om met elkaar verder van gedachten te wisselen onder het genot van een drankje.

Het jaarboek 2022 is een speciale uitgave in samenwerking met Colloquium De Brabantse Stad. Het heeft als thema ‘Stad en territorium. De perceptie en representatie van stad en vorstendom in Brabant’. Joss Hopstaken, voorzitter van de Historische Vereniging Brabant heette iedereen welkom. Vervolgens blikte prof. Guido Marnef (Universiteit Antwerpen) terug op het colloquium De Brabantse stad. Mario Damen (Universiteit van Amsterdam) hield een lezing over constructies en representaties van laatmiddeleeuws Brabant en zijn onderzoeksproject naar de verbeelding van grondgebied. Tijdens de presentatie zochten we ook de vergelijking op met een van de andere hertogdommen in de Nederlanden. Daarom ging prof. Dolly Verhoeven (Radboud Universiteit Nijmegen) in op stad en territorium vanuit Gelders perspectief. Ten slotte overhandigde onze bestuursvoorzitter, Raymond Kubben, het symbolische eerste exemplaar van het NHJ 2022 aan Mario Damen.

Het Noordbrabants Historisch Jaarboek is een uitgave van Zuidelijk Historisch Contact, i.s.m. Erfgoed Brabant en de Historische Vereniging Brabant.