In samenwerking met de Zuiderwaterlinie maakten we de publicatie mogelijk van een boek over Brabant tijdens de Hollandse Oorlog van de Franse koning Lodewijk XIV. Jacob Knegtel en Jos Cuijpers redigeerden de bundel.

Een unieke samenwerking tussen heemkundigen en professionals, de lokale kennis en de wetenschap heeft geleid tot een nieuw perspectief op de geschiedenis van het Rampjaar. Het wordt duidelijk dat deze bijzondere periode nog meer nuances kent: Brabant droeg veel bij aan de verdediging van de protestantse Republiek, maar in katholieke vrijstaten werd de bezetting door de Fransen als een ware bevrijding gevierd. Het afschudden van het protestantse Hollandse juk was iets om over te jubelen. Het Rampjaar is daarmee een belangrijk fundament voor het Brabant van nu: de grens van boven en onder de rivieren, van harde en zachte G, van patat en friet, van protestanten en katholieken. De verhalen uit dit boek bieden nieuwe inzichten op een bekende geschiedenis en leren ons meer over het Brabant van vandaag.

Vrienden-abonnees van ZHC ontvangen het boek binnenkort thuis. Bent u alvast benieuwd naar de verhalen in het boek, kijk hier voor verhalen over Heusden in 1672 en Spaanse hulptroepen in Bergen op Zoom. Het boek is te verkrijgen bij Pictures Publishers.