Bijna tweehonderdvijftig jaar geleden verscheen het boek Histoire Abrégée de la Ville de Bergen op Zoom. Het werd in de jaren vijftig van de achttiende eeuw geschreven door Johan Faure (1681-1759), hugenoot en geboren in het Zuid-Franse Orange. Na zijn dood heeft zijn zoon, Johan Alexander, het boek in 1761 persklaar gemaakt. De auteur droeg het boek met veel plichtplegingen op aan zijn werkgever, markies Karel Filip Theodoor van Sulzbach. Bergen op Zoom werd een boek rijker dat interessant is vanwege de inhoud en de bedoeling. Faure beoogde een beknopte geschiedenis van de stad te schrijven, naar de gewoonte van zijn tijd aangevuld met een plaatsbeschrijving, dat wil zeggen verrijkt met beschrijvingen van een keur aan bezienswaardigheden. Hij was daarmee de eerste en tot nu toe de enige in de geschiedenis van Bergen op Zoom die deze ambitie niet alleen koesterde, maar ook realiseerde. Het boek is tevens boeiend omdat de lezer een indruk krijgt van de wijze waarop in de achttiende eeuw lokale geschiedschrijving werd beoefend.

Hiermee is een cruciaal werk over de Bergse en Noord-Brabantse geschiedenis voor een breed publiek ontsloten.

Prijs € 29,95 exclusief portokosten € 6,50 (binnen Nederland) en € 9,80 (buiten Nederland)

Wilt u dit boek bestellen? Stuur een mail naar secretariaat ZHC: stichtingzhc@xs4all.nl